De Colca Canyon

16 mei 2018 - Arequipa, Peru

Zondag 13 mei - zondag in Arequipa

Zondagochtend worden we rond 8 uur rustig wakker. Na bovenop het dakterras van ons hostel gegeten te hebben, zoeken we op internet de ochtendpreek op die dan alweer 6 uur geleden begonnen is. Het is onze laatste zondag in Peru en dus ook de laatste keer dat we op deze manier meeluisteren. Hoewel we in de afgelopen 9 weken meer dan ooit hebben gevoeld hoe fijn het is om gewoon in de kerk te zitten op zondag, waren we iedere keer als we internet hadden erg blij dat we op deze manier toch met onze eigen kerk mee konden luisteren. Het is een mooie preek over Christus hogepriesterlijk gebed die aansluit op hemelvaart. Na de preek koken we onze lunch (ja, we zijn al goed ingeburgerd om tussen de middag een warme maaltijd te eten en niet ‘s avonds). Na het eten genieten we even van de zon en luisteren we de middag- en avondpreek terug. Tijdverschil is niet altijd handig, aangezien we wel even moesten wachten tot de laatste dienst online kwam, omdat deze in Nederland nog niet afgelopen was. Hierna belden we nog even met het thuisfront, waarna we alweer ons avondeten op tafel zette, aangezien we snel naar bed wilden. De volgende dag moeten we om 3:00 klaarstaan om opgehaald te worden voor een tour naar de Colca Canyon.

Maandag 14 mei - Condors spotten in de Colca Canyon

Na een heel kort nachtje staan we op, stoppen we een broodje achter onze kiezen en staan we klokslag drie uur klaar voor onze tour. Er komt een taxi aanrijden, die voor onze neus stopt. Onze gids blijkt er in te zitten, een jonge goed Engels sprekende vrouw. We wachten met haar op een busje wat langs komt en stappen in. De eerste uren rijden we door het donker, maar dan komen de bergen langzamerhand voor het zicht. Het is een prachtig gezicht. Onze eerste stop is bij een mooie eetzaal, waar we een ontbijt van verschillende sapjes, broodjes, omelet en jam krijgen. We kletsen met Australiërs, Belgen en hier en daar horen we Frans. We vervolgen de weg naar het overbekende en toeristische ‘Cruz del Condor’, een uitzichtpunt waar we allereerst overweldigd worden door de diepte van de Canyon. Na 10 minuutjes wachten zien we waar we voor gekomen zijn: de condors. Met een stuk of 10 zweven deze enorme roofvogels temidden van de kloof, gadegeslagen door talloze toeristen. De condors horen tot de gieren en ze eten dus aas. Al vliegend zoeken ze naar bijvoorbeeld dode Alpaca’s die in het ravijn liggen. Helaas zijn we niet helemaal gekleed op de kou, maar de zon klimt snel en al gauw moeten we wat laagjes uittrekken. Gewapend met zonnebrand en een hoedje vertrekken we met de gids en vier andere mensen al lopend vanaf 3280m hoogte. We lopen over smalle paadjes al slingerend naar beneden. De kans bestaat dat we slangen, schorpioenen of zelfs een puma gaan zien. Maar die laatste blijft meestal nog wat hoger in de bergen. Onderweg genieten we van de zon, het ruisen van de rivier beneden en de mooie begroeiing van het pad. Na 3 uur dalen bereiken we de brug over de rivier en vervolgen we nog een klein stukje weg naar boven. Temidden van een dorpje krijgen we een lunch van quinoa soep met aardappel er in. Het hoofdgerecht bestaat uit rijst met groente, Avocado en Alpaca vlees. Alles groeit en leeft hier in deze omgeving. Na een halfuurtje komt het tweede hike-deel. We lopen voor 2,5 uur aan de andere kant van de berg. De weg is deels naar boven, deels vlak en aan het einde een stukje naar beneden waar we zicht krijgen op een mooie oase. Watervallen komen uit de groene begroeiing en temidden van wat gebouwtjes zien we een strakblauw zwembad liggen. We dalen het laatste stukje, krijgen een kamer toegewezen en nemen een duik in het zwembad. Onder het geruis van een watervalletje hebben we maar liefst 3 uur om uit te rusten voor we gaan avondeten. We krijgen soep, rijst en kip en duiken gelijk in bed. We slapen heerlijk na deze sportieve dag.

Dinsdag 15 mei - Colca Canyon

Lang voordat de zon het licht laat vallen over de Colca Canyon worden we wakker. Onze gids wil om 4:15 beginnen met de tocht omhoog, zodat we de steile klim niet hoeven te doen met de zon boven ons. Aangezien het een klim is van 6 kilometer waar 3 uur voor gerekend wordt, moeten we vroeg beginnen. Ons ontbijt krijgen we als we bovenop de berg zijn. Om niet met een lege maag te starten, eten we snel even een geïmproviseerd ontbijt op. Gewapend met onze hoofdlampen beginnen we aan de klim. De eerste anderhalf uur lopen we in het aardedonker en is het belangrijk dat we als groep bij elkaar blijven. We lopen in een flink tempo omhoog. Het is maar goed dat we ‘s nachts goed geslapen hebben, anders zou deze tocht wel erg zwaar worden. Tijdens het lopen genoten van het uitzicht. Eerst waren dit de sterren boven ons, maar rond 5:30 begon het heel langzaam licht te worden en zagen we ineens de prachtig Colca Canyon verschijnen. Rond dit moment waren we ook op de helft van de tocht naar boven en mochten we zelfstandig onze weg vervolgen naar het eindpunt. Het mooie van in de ochtend lopen is dat de temperatuur ideaal is en dat alles zo mooi en rustig eruit ziet. Het is niet de omschrijven wat het is om in totale stilte in een enorm gebergte te lopen waar de zon zijn eerste zonnestralen op de bergtoppen laat vallen. Toen we na bijna drie uur de top bereikte was de zon al boven de bergen uitgekomen wat best fijn was, aangezien de temperatuur rond het vriespunt lag. Op de top zagen we nog een bijzonder natuurverschijsel: uit een van de tal van vulkanen in het gebied kwam opeens een enorme aswolk! Na nog 20 minuten gezamenlijk lopen, bereikten we het restaurant waar het ontbijt voor ons klaar stond. Een uur later worden we door een busje opgehaald. Al rijdend in de richting van Arequipa stoppen we op verschillende plaatsen. Eerst bij een prachtig uitzichtpunt op de Colca Canyon. Vervolgens stopten we bij hotsprings. Dat zijn kleine zwembaden met water van verschillende temperaturen, waarvan de warmte afkomstig is van de vulkanen. We proberen er een aantal maar komen er snel achter dat we de meest warme baden maar niet gaan uitproberen. Na een uur stappen we weer in de bus op weg naar onze lunch. Een heerlijk buffet stond voor ons klaar waar we genoten van al het eten! Na de lunch reden we weer verder richting Arequipa en stopten nog bij een uitzichtpunt op 4918 meter waarbij je 7 vulkanen kon zien liggen. De laatste stop was een natuurgebied waar verschillende dieren stonden te grazen. Na enkele foto’s te hebben gemaakt, reden we terug naar het centrum van de stad. We deden snel nog even boodschappen voor het ontbijt van de volgende dag en zochten ons hostel op.

1. Anne:
    16 mei 2018
    Geweldig, wat jullie allemaal mogen beleven!
    Liefs,
    Anne